Pages

May 31, 2012

Tak sempat !



Tak sempat !

  

Tengookk . .
Nak loading busy pon busy. .

Kini bertambah-tambah tugasan aku ..
Dari Isnin sampai Sabtu ..
Kalau  ada lagi tambah Ahad pulak ..
Kalau ada hari lagi mau tambah lagi ..


Aku tak mampu berjalan ke blog kawan-kawan ..
Tapi aku akan merangkak ke belog anda ..
 
Aku cuba ..

Cuba ..

Try ..

Test ..

OK !
 
Comel  !

Sapa ?

Kau Keli  !

Mengaku ? !


Terima kasih !


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Ya Allah permudahkan urusan seharian ku.
Dan anda kalian semua moga-moga .
Amin .

May 30, 2012

TADIKA : Hari Pertama

6 Januari 2012 
7.45 pagi 


Huarghh ! Menguap . Hmm guru tadika ape aku ni menguap oi . Dengar penerangan tugas guru besar tadi pun memang menahan saja nguap ni .


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

8.00 pagi . 

Sorang-sorang  dataang .  Antara yang persoalan yang mucul di mulut budak-budak ni .

" Eh , cikgu baru ke , cikgu semalam mane "

" Ini bukan cikgu kita la , hee tak nak la "


" Cikgu ni taw ke mengajar "


Erk ? Ada jugak yang aku telan budak-budak ni ngan hasil menguap aku .


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

9.45 pagi 
Rehat 


 " Ok , ni nasi bungkus ya . Sorang satu je taw "

" Cikgu nak lagi ! "

" Hah ? Takde le sayang , ni saja yang ada ."


Mati aku kalau mengadu kat mak bapak dia . Nanti katenya cikgu baru tak bagi makan .


 ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Aku , guru besar .

" Memang selama ni guru nya masak , boleh budak-budka tambah ,tapi tak pe la yang kamu ni saya tolong masakkan . "

" Berapa peruntukan sehari ? "

" Satu budak kira seringgit . "

"Takpe , biar saya masak .Jimat sikit "


Hmm macam nak pekena aku , jangan nak buat hal lagi . Kena berjaga-jaga lagi dengan guru ni .



May 29, 2012

Segmen : Follower Pilihan Niera



 

pemilihan berdasarkan blog yang ringan,tak serabut dengan gadjet yang bertimbun dan menarik hati :)
3 follower akan terpilih dan blog mereka akan direview selama 2 MINGGU :)

Join klik sini   

 

SEGMEN : Bloglist Jun 2012




  


Nak join ? Jom sini 

Berapa kali sehari update entry ?
Hmm yang pasti sehari mesti cuba satu !
Kalau tak terupdate tu memang busy tahap kutu ! 
 


Anda bagaimana ?



TADIKA : Bidan Terjun

 4 Januari 2012 
9 malam 


" Assalamualaikum , boleh minta tolong tak " , permintaan guru besar 

'' Waalaikumussalam , ada apa ustazah ? " , budi bahasa budaya aku 

" Ni boleh tolong gantikan guru tadika , dia baru masuk wad tadi , bersalin dah pon , takde sapa ganti ni"

"Hmm nanti la saya fikirkan,nanti saya mesej ustazah "


Ikutkan aku taknak la . Bukan aku memilih . Satu hal lagi ade citer sebalik aku tak terima pelawaan bidan terjun tu . Sebab guru besar tu. Bukan benci apa.Tak baik benci guru kita . Walaupun aku tak pernah berada di bawah didikannya .  Sedikit terasa apa yang dia buat dekat keluarga aku , dengan maruah keluarga kami .


Ikutkan hati jiwa raga terasa tercalar berdarah segala . Memang aku tak terima. Bila susah cari aku dan keluraga aku jugak . Tapi balas dendam sampai bila tak habis.


Yang aku fikir, andai suatu hari juga aku dalam kesusahan , mesti mencari pertolongan . 


" Assalamualaikum , ustazah . Boleh la esok mula "

'' Esok datang pukul 7.45 ya , nanti saya terang semua "


Bermula lah aku guru tadika bidan terjun tanpa keselamatan payung terjun pun .
Huh .
Terjun di hari kedua sekolah .




#14 CHUP!




Berita daripada Ibnu Umar r.a mengatakan 
bahwa Rasulullah saw pernah bersabda , 
"Orang yang luput solat Asarnya samalah 
ertinya dia telah kehilangan keluarga dan harta kekayaannya . "

( Sahih Bukhari )



  




Segmen:Misi Mencari Bloglist Jun


Assalamualaikum .

  



Segmen ini  pulak 



Soalan 1 :
 Blog yang memberikan inspirasi untuk aku berblog .






'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Terima kasi buat segmen cik pecinta pink ^^


May 28, 2012

Segmen Dalca : Bloglist June

Assalamaualaikum 




  


Dengan lafaz bismillahirrohmanirrahim . Aku menerima segmen ni. Eceh macam terima akad nikah . 
Rasa lapar lah dengar nama dalca nih. Takde free dalca dan roti canai ke join segmen nih. Hmm. 


Dapat jawab 3 Abdul    soalan ni dapat la dalca lah kan ?


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


1. UMUM 
Filem Melayu apakah mendapat kutipan paling banyak pada tahun 2012 hingga kini?

Hmm soalan ni susah le pulak . Haha. Umum sampai tergamam.
Tak taw le.Tapi setakat 2011 tu KLGangster lah kan .
Kalau sekarang ni Nongkrong lah kot .



2. LOGIK 
 Edisi Dalca manakah yang paling diminati?

Semua edisi. Tapi pilih satu je sini . Edisi Artikel .Macam entri ini .
Kalau baca nih mau ketuk2 sudu kat dalca .Sampai percik2 eh . (over citer )



3. ILMIAH
Siapakah wanita yang tidak mempunyai haid dan nifas?  

Kalau perempuan nak jawab le budak2 belum cukup umur.
Ni wanita . Wanita yang sudah putus haid. (Monopoosss )






''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Terima kasih dalca wat segmen ya .
Ni kementerian tak busy , join la. 
^^




#13 CHUP!



Penghuni Syurga


Suatu hari , seorang Arab Dusun datang bertemu Rasulullah saw .
Katanya kepada baginda ,
"Tunjukkanlah kepada ku suatu amalan yang mana 
bila aku melakukannya , aku akan masuk syurga kerananya. "


Mendengar permintaan itu,
Nabi Muhammad pun menjawab ,
'' Sembahlah Allah . Jangan menyekutukanNya dengan sesuatu yang lain .
Tegakkan solat-solat wajib dan 
bayarlah fardu zakat serta berpuasa pada bulan Ramadan ."


Mendengar jawapan itu , Arab Dusun pun berkata ,
" Demi Allah yang diriku berada di tanganNya .
Tidak akan aku tambah daripada ini ."


Kemudian , lelaki itu pulang . Sebaik saja dia pergi ,baginda pun bersabda ,
"Siapa yang senang melihat seseorang daripada penduduk syurga , lihatlah Arab Dusun  itu tadi " .




 



May 27, 2012

Diluluskan dan dibatalkan .



  

  






VS 
 
 
 
 
 

  


 


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
 
Mana satu hiburan  kita
Nak masuk mana nanti di sana 
 


Ingatkan sagu ..

Assalamualaikum .


Jumaat semalam aku dijemput ke majlis sambutan hari kutu guru  . 
Huh. Tak sangka aku dah pencen kat situ pon masih dijemput sekali . 
Yang pasti aku suka sebab ada makanan ! 
Haha .Hampesss kau Keli .


Bukan cikgu , 
Bukan ustazah ,
Tapi pengajar,
Sebab itu ada yang panggil aku kakak . 
Rasa muda sikit ye dak ?
 

Walaupun kontrak tak bape nak kontrak mengajar nya kan . 
Terharu garu-garu malu juga dapat hadiah .
Thanks ya anak sayang-sayang .




 Satu hadiah aku teruja .
Ingat kan sagu . 



  


Bila dipegang asal keras ?
Ubat gigi ke ?
Perhiasan saja ke ?






Sebatang pen la ..
 ^^

 


May 24, 2012

SEGMEN NASZ : BLOGLIST NASZ JUN 2012





sambil2 tengok amukan pocong ni
jom kita mengamuk ngan segmen abang nasz ni.

aku dah mengamuk . anda ?


#12 CHUP!



Sabda Nabi Muhammad saw :

Perbanyakkan membaca al-quran di dalam rumah-rumahmu,
kerana bahawasanya  rumah yang tidak dibacakan 
Al-quran sedikit kebaikannya 
dan banyak kejahatannya 
serta sempit ahlinya "







Biar Bijak Bergaya


Assalamualaikum .


Dari kecil kita dihantar ke sekolah . Untung bertuah kita merasa sekolah . Dari  nursery , pra-sekolah , tadika , sekolah rendah pagi petang , sekolah menengah pula , dan seterusnya .


Selesai zaman pembelajaran di kelas dan kuliah , kita melangkah ke alam pekerjaan pula . Ya bekerja untuk menyara kehidupan . Sepatutnya kerana ibadah kepadaNya iye dak ? Bila ikhlas kita bekerja insyaallah kembali kepadaNya . Ibadah la tu kan .


Nak kaya kena kerja . Nak kerja kena berjaya . Nak berjaya kena berusaha. Nak berusaha kena berupaya . 

Tapi dah berjaya kaya raya tak pulak bijak . Patut nya kena la bijak bergaya iye dak . Baru la orang pandang . Bukan kita nak orang hormat kita tabik spring . Sekurang - kurangnya orang tengok kita dan cakap ,


" Eh,tengok si Leman tu , kaya-kaya dia pun elok saja , tak sombong ,( bla bla ) .....  "


Yang ni kita nak dengar , tak sombong dan bongkak diri besar hidung muka tinggi . Tapi masayarakat sekarang dah lain , tak semua , segelintir saja . 


Andai ada manusia yang pandai bijak bergaya , takde nya  letak kereta dekat parking motor . Kereta menggambarkan manusia kaya bergaya , tapi biar berpada-pada ya . 

Itu parking tempat motor , kalau dah kereta besar gah mewah di situ , aku nak lalu pun malu-malu . Jenuh aku menggayakan motor nak keluar . Salah undur tapak , ekzos melekat kat pintu . 

Nanti tuannya naik hantu pula . Haa fikir-fikir lah ya .


May 23, 2012

#11 CHUP!




" Barangsiapa mencari agama selain agama Islam ,
maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu ) daripadanya
dan dia di Akhirat termasuk orang-orang rugi "

( Al-Imran : 85 )




  
  



May 22, 2012

Hari Ini


Assalamaualaikum .
Pagi semua !

Hari ini 1 Rejab. Ahlan wasahlan Ya Rejab.Tiada amalan khusus untuk bulan ini . Jaga-jaga dengan fadhilat-fadhilat itu ini . Dari mana datang nya hadis tu mesti di selidik. Hadis lemah atau palsu ?

Selamat beramal ibadat . Dapat tingkatkan amalan dengan lebih baik, (mungkin sebelum ini selepas solat tak sempat zikir ) , patuh  suruhanNya dan laranganNya , puasa isnin khamis sentiasa , sunnah tak  dilupa , bacaan al-quran terjaga , amal kebajikan dan kebaikan tak leka .  Itu cukup berjaya buat kita .



Welcome Rejab.
Coming soon Sya'aban.
I can't wait for Ramadhan.
Continue amal in Syawal.
Istiqamah for the next others month.



 




 ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Tugasan baru  di hari pertama Rejab . Semoga dipermudahkan urusan .


May 21, 2012

Hiburan Kita

Assalamualaikum 


manusia suka akan hiburan. macam-macam hiburan kita boleh dapat. dengan kemudahan kita ada sekarang ni segala-galanya di hujung jari telunjuk . klik saja semua ada .

tapi jenis hiburan apa yang kita ambil . hiburan yang macam mana dapat menghiburkan kita . adakah perlu dengan terkinja-kinja . perlu dengan melalak-lalak . terjerit terlolong . 


bagaimana hendak mencari hiburan yang menghiburkan hati ? hiburan yang menenangkan hati. ada ke hiburan yang menyusahkan menggelisahkan hati ? kalau ada maknanya ada masalah hati jiwa perasaan .


persoalan . adakah hiburan kita itu memenuhi keperluan hati kita ? adakah hiburan selama ini memenuhi keperluan keimanan kita ?


apakah hiburan yang diperlukan hati ?  


  

berdoa . hati kita gelisah macam mana pun , gundah-gelana , ada saja yang tak kena ,berdoa kepadaNya , rasa lega . mudah . sekadar berdoa . tak perlu klik di mana-mana . sekadar menadah tangan dan berdoalah . hayati apa yang kita doakan . Insyaallah jiwa bertambah tenang .


mendengar . dengar lah apa-apa hiburan yang menenangkan jiwa. hiburan macam mana ? dengar alunan kalimah suci al-quran , alunan selawat , kisah-kisah nabi , lagu yang bersifat ketuhanan , zikir-zikir dan apa saja yang didengar menambah keimanan. 



ingat . fokus hiburan kita hari ini menambah keimanan . bukan hari ini saja , untuk selama-lamanya.


membaca . bahan ilmiah kini terlalu banyak . tak percaya ? lihat saja di pesta buku . sungguh banyak bahan bacaan . yang nipis , tebal , kecil , besar . kita saja yang nak atau tak nak . tak nak beli ? bahan ilmiah secara online pun banyak kini . kita kena pandai cari .


banyak kemudahan , cuma kita beralasan . 


kitab suci al-quran  yang dalam almari jadi perhiasan semata itu bila nak baca ?


menunaikan , melaksanakan . kewajipan kita sebagai muslim muslimah . solat , zakat , puasa , segalanya . segala perintah Allah dan larangan Allah kita patuhi . Allah bagi kita nikmat untuk berhibur. kenapa kita tidak berhibur dengan melaksanakan perintahNya dan laranganNya ?  


melihat . rasa tenang je kan lihat keindahan alam ciptaan Illahi . gunung-ganang , lautan , matahari , bulan .
siapa pula yang lihat ciptaan Tuhan tiba-tiba rasa gelisah . sah penyakit hati . jangan lupa memuji kepadaNya. 
walau kita lihat bangunan cantik sekali pun , ingat akal dan ilham yang diberikan kepada arkitek juga dari DIA.


mudah bukan dapat hiburan . gunakan hati , mata , telinga , lidah , tangan , kaki , akal sebaiknya . 


#10 CHUP!





diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya,
Rasulullah s.a.w bersabda :

" Iman terdiri daripada lebih tujuh puluh bahagian dan 
malu adalah salah satu dari bahagian-bahagian iman . "

( Riwayat al-Bukhari dan Muslim )






 




May 17, 2012

Talkin dibacakan . . .

maklong ku yang telah pulang ke 'sana'..
semoga berada di tempat para solihin . Aminn. Al-Fatihah.

Alhamdulillah segala urusan selesai . sempat juga aku mengiringi jenazah ke tanah perkuburan . bacaan talkin di mulakan .

mesti kalian pernah dengar kan bacaan talkin ?

kalian bacalah talkin ni dan gantikan dengan nama kalian sendiri .



Bismillah hir rah man nir rahim.Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam,Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa,Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.

Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa,melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA,wahai SAYA Bin IBU SAYA

hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.

Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.

Mereka berkata: 

Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu? 


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.


Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku,
malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluark an zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,
bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: 'La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah'




itu hanya lah sebahagian talkin yang aku kongsikan disini . sebahagian ini pun sudah cukup membuatkan aku berfikir-fikir. sedalam-dalamnya aku berfikir .


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


bersediakah aku ke sana ..
bahgiakah aku di sana ..
mampukah aku menjawab nya ..
cukup kah amalan aku untuk ke sana ..


adakah aku menjawab dengan tenang ..
dengan cermat ..
atau
dengan gopoh-gapah ..
dengan  keadaan terkejut ..


bagaimana keadaan aku nanti ..
soalan ni di jawab dengan mudah sekali di sini 
adakah ianya mudah di sana nanti 




May 16, 2012

Ohoho Cendol !

apa rasa andai minuman kesayangan berharga rm2 kita tumpah ..
huuu rase macam nak minum air paip banyak2 ..
lepas tu buang air tu dengan penoh kesyahduan ..


bermula kisah di pasar malam ...

" cendol satu " 

serentak kami oder
dengan opah mane entah ..
tadi aku beli bawang sama-sama dengan opah ni
ni cendol pulak ..



" opah nak bawak balik , tak tumpah kan ? "   soalan opah 

" tak tumpah opah , opah berjalan ke berlari ke tak tumpah , ni opah air nya rm2 "  manis kata-kata penjual 

" kan memang beli air mesti bawa balik takde minum kat situ juga . kalau gerai ye lah ."
kata hati je


" ni cendol kak .."

" terima kasih , beli "


bakul penoh !
mane nak letak cendol ni ..
selalu ke pasar berdua , ade jugak yang tolong pegang kan barang
ini ? tak kan nak gantung cendol kat leher kot ...

ok . masukkan dan tegakkan dalam beg
solusi terakhir . itu je


sampai di rumah

asal basah seluar aku ni .
bila pulak aku menyahtinja ni

cendol aku tumpah !
salah letak ke ..
selama ni selamat je dalam beg tu .

penutup dengan badan nya tak sesuai ..
longgar ... adoi !
ni kes aniaya aku ke adik cendol oi ..

menambah kerja aku basuh sana sini ... menambah kehausan aku
cendol ?
buang la ... rasa ape entah 

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

aku rase opah tu dan cendol tu selamat sampai rumah
kenapa aku tak selamat ? hmm ...


 

May 15, 2012

#9 CHUP !




Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu ?
Dan Kami telah menghilangkan daripadamu  bebanmu ,
yang memberatkan punggungmu ?
Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama ) mu .
Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan .
Maka apabila kamu telah selesai ( dari satu urusan ) ,
kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan ) yang lain .
Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap .

( Surah an-Nasyrah ) 






Jangan Lupa Diri

Assalamualaikum wbt 



jam berapa dah ni . dah makan tengahari ke ? dah siap kerja ke ? belom . jangan lupa diri eh .


kita manusia ni waktu senang lebih menghargai kesenangan . tapi bila waktu kesusahan mula mencari-cari ketenangan .


andai waktu sihat , ada saja kita aktiviti kita nak buat . itu ini sana sini . sampai ada yang lupa Illahi . dah sakit . haa baru nak patah balik mencari .


bila wang mari , habis semua tempat ke sana sini , belanja situ sini , sampai lupa diri , bila musibah melanda diri , cari juga Illahi 


kita ni , jangan nak lupa diri sangat lah . tahu ke semua ni pinjaman semata-mata . ya tahu kau usaha nak dapatkan itu ini , tapi siapa bagi  ? siapa yang izinkan  ?  jangan sampai lupa Illahi oi . nanti merana diri . dah susah sana sini baru kau cari . 


ada insan ini  memang senang-lenang , rezeki dia hasil usaha gigih dia . Alhamdulillah . dari hasil usaha itu dia langsung tak bongkak diri , rajin memberi . pemurah hati . tapi dia diuji  . masalah itu ini . sampai kita sendiri pon tak terfikir macam itu sekali . Alhamdulillah  tapi tidak lupa diri . dia mencari diri nya dengan dekat pada Illahi . 

seperti mengejar  duniawi  dengan harta itu ini ?  tidaklah ! dia menggunakan  duniawi ini untuk bahagia di sana nanti .


adakah kita termasuk kalangan mereka yang lupa diri ?




May 14, 2012

kejadian sama berulang kembali !

kejadian sama berulang kembali..
tak terkata rasanya ..
berlaku hari semalam ..


petang sekitar jam 6 di dapor


petang dok dapor memang sejuk ..
sebab ade peti ais kan


ayah ku turun dengan riang gembira ..
aku pon layan lagu dengan riang gumbirraa..

tup ! gelap gelita ! lampu pelita pon tak leh terangkan.

" haaaa ... "   terjerit kecil

" eh , tertutop plug laptop ke .. ingat kan gune bateri . hehe "   ayah riang berkata

"ayah nak pasang ape ,, radio ke "

" aah .. heeee "


simpan laptop lalu berhijrah ke ruang tamu


sekitar jam 7 petang ..


bukak laptop  di  sini pulak lah ..
sambung lagu utube tadi ..

tup ! sekali lagi ! gelap gelita ! suara lagu tadi tah ke mana ..
sekali lagi menjerit ..

" eh ayah tertutup lagi .. "

" ........ "          tiada kata dari aku

" abang ni tengok le plug mane nak tutup.. kesian kene je dia "  mak berbicara sambil ketawa

" hehe .. " ayah ketawa lagi


persoalan  korang mungkin ?

1. kenapa tak pasang bateri ? bateri rosak ke ?
- tak la. aku bukak bateri nye

2. kenapa tak pasang ? kan tak terpadam kalau laptop tertutup?
- sebab aku sekadar online , lain la buat kerja yang perlu di save ..

3. kenape leh jadi lagi ..
- sebab di extension yang same .. tension ? tak lah ..



pengajaran ? 
1. lain kali pasang bateri
2. kalau nampak ayah pegi kat plug tanye dulu nak wat ape ..hehe


rase serik nak bukak laptop balik...
jam 11 baru bukak balik ..
semoga tidak terjadi balik ..

#8 CHUP !


sewaktu Nabi s.a.w menguruskan jenazah anakanda lelakinya , Ibrahim .
pada saat Baginda meletakkan batu nisan ,
tiba-tiba batu nisan itu jatuh tergolek. 
Baginda meminta sahabat membetulkannya .

Sahabat lalu bertanya : " Wahai Rasulullah , bukan kah batu itu tidak memberi apa-apa 
manfaat dan mudarat kepada si matu ,
sekalipun kita memperbetulkan kedudukannya ? "

Maka Nabi s.a.w menjawab , maksudnya :
"Benar ia tidak memberi manfaat dan mudarat kepada si mati , 
tetapi ia menyakitkan mata orang yang  hidup apabila memandangnya . "

ini lah ciri ketekunan Nabi s.a..w dalam segala kerjanya. cermat dan rapi .
apa yang menyerabutkan di pandangan mata , pasti cuba dielakkan .
seharusnya kita mencontohi sikap Nabi yang tekun dalam setiap kerja dilakukan .



May 11, 2012

kalau tak ade macam ..



telefon bimbit digilai ramai remaja kini . bukan remaja saja , kanak-kanak pun dah mula suka . rasa boleh gila kalau tak de . rasa macam tak lengkap hidup di dunia . ish .


adakah ia nya keperluan yang amat-amat penting sehinggakan lupa segalanya . sehinggakan hendak menyahut panggilan Illahi dengan bersujud padaNYA pun  sampai ada ditampal atau digantung  seperti 



  


berpada-padalah guna benda ni ya . banyak penyakit nya . banyak kesan nya  .
 ish  jangan lah sampai terleka .


kita ni dah la muda-muda semuanya . mengguna nya tak kira masa . penyakit boleh datang saja-saja .
ingatan otak pun mula berkurang . kurangkanlah guna tu . sekarang memang takde rase apa-apa . akan datang ? silap-silap nama cucu sendiri pun lupa . tak ke naya  dibuatnya . 


berjimat-jimat lah ya mengguna. zaman kini bercakap sikit pon mahal tak terkata . buat ape bergayut sepanjang hari , baik  mengaji sepanjang hari . duit PTPTN  untung diberi , tetapi telefon bimbit juga dicari .







promosi blog tamat

Assalamualaikum wbt 

salam jumaat ^^

dengan ini saya mengisytiharkan 
promosi blog  telah tamat ..

hmm ingat sapa yang join dulu 
segmen promosi blog abang nasz
dolu2 kala ..
 
siapa yang satu group ngan keli ini 
akan diletak dalam bloglsit sini 
disebabkan janji nya 1 bolan je 
sehingga 9mei ..
jadi sudah berakhir ... 
 
dah takyah kesat2 air mata 
ni pon dah 11mei..
lebih 2 hari 
*eceh macam le depa terharu
 
terima kasih kerana sudi jugak masuk kan 
keli ke kolam bloglist korang
 
semoga bertemu kembali
di lain hari
mungkin sama bersegmen lagi 
 
 
 

#7 CHUP !



Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : 
"sesungguhnya orang yang mukmin akan menerima tekanan hidup
 kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana 
terkena duri atau juga yang lebih besar , 
tidak jugak ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat 
dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya
 menghadapi bencana dan kesusahan tersebut ."

(Riwayat al-Hakim )


  



Segmen: 50 ++ Blogger in Blogwalking list [Begin 10 May ]

  

sebelum terlambat
ia terhad 

nickname : keli menari 


May 10, 2012

Remaja Samseng


cerita atau filem gangster di skrin semakin menjadi-jadi .  KL Gangster , My Wife is Gangster , dan macam-macam lagi  filem di negara kita atau dari  luar negara yang berunsurkan samseng semakin digilai  semakin dicari-cari . seronok melihat aksi-aksi tumbuk tendang sana sini . tidak kira usia sama ada masih sekolah rendah , menengah , mahupun pelajar universiti .


situasi menumbuk sana sini , libatkan diri dalam kongsi gelap dan macam-macam lagi sering diselitkan juga dalam drama-drama sekarang . salah satu umpan menarik penonton untuk mengikuti aksi-aksi berdrama .


seronok bukan aksi begitu ditonton dalam drama dan filem . tapi gerun ditonton dalam realiti kita . mencalar kereta guru , memancitkan tayar , bergaduh sesama sendiri sudah cukup mengerikan. mungkin juga kerana kes seperti ini membuatkan insan di luar sana kecut perut untuk menggalas tugas pendidik.


tidak salah filem-filem dan drama yang berunsurkan aksi-aksi yang menarik . sesuai sangatlah dengan jiwa remaja yang suka kan kelainan dan keseronokan . di akhir jalan cerita tersebut juga diselitkan  pengajaran dan teladan . tetapi sejauh manakah para remaja ini mengambil iktibar pengajaran tersebut?


adakah sekadar meletakkan tanda amaran seperti "jangan tiru aksi ini "   atau  " hanya tontonan 18 tahun ke atas " ? adakah ia difahami ? ya mungkin tapi mungkin hanya segelintir. segelintir lagi ? 


maka bermulalah drama dalam dunia realiti . aksi-aksi  si Timah dan Joyah merebut  Mail . aksi si Bad dan Mat merebut Melah . pelbagai aksi juga mula dipraktikkan . segala aksi terpendam ditunjukkan .yang si perempuan mula sudah hilang keayuan . si lelaki perlu menunjukka kejantanan. masing-masing tunjuk handal .



 



adakah ini anak muda kita yang akan memimpin masa hadapan ?


remaja ini perlu dipantau oleh ibu bapa dengan teliti . sama ada di sekolah dan di rumah . ibu bapa perlu memerhati perlakuan anak-anak , mengambil berat rancangan-rancangan yang ditonton anak-anak agar mereka menonton rancangan yang sesuai . pihak sekolah juga perlu memainkan peranan penting dalam menanam nilai-nilai murni di dalam diri mereka .


peranan kita ?

 
 

May 9, 2012

facebook probesszz

facebook oh facebookk..
kukukkkookk

news feed ade tiga post je ..
kene refresh dan refresh aje ..

chat box langsung tak nampak batang hidung ..
hidung pon takde.

inbox ape tah lagi ..
malu-malu nak loading ..

nak add kawan ?
alahai .. siput pon lagi laju ..

nak approve ?
aduhhh .. boleh pegi sarapan lagi sekali ..

notifications ?
sayu-sayu gituh nak masok nye ..

apa jadi ..
Mark Zuckerbeg ni kenape ..

atau facebook nak ditukar template baru ..

ke server down ..

tak mungkin kene pecah masok ..
sebab takde ape2 sign pon di tinggalkan ..

si pecah masok ni sopan jugak
masok rumah orang tinggal pesan
walau tanpa izin ..

layan kat hanset  je lelame letih jugak

  

   apa awak buat ha ??
senyum-senyum


#6 CHUP !


Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud :
" seandainya manusia mengetahui keutamaan panggilan azan dan saf pertama , 
kemudian tidak lah merekaboleh mendapatinya
 kecuali dengan mengundi ,pastilah mereka mengundi .

dan seandainya secara mengetahui keutamaan bersegera menuju ke masjid , 
nescaya mereka akan berlumba .
dan seandainya mereka mengetahui keutamaan solat isyak dan subuh ( dengan berjemaah ) , 
nescaya mereka akan datang walaupun dengan merangkak ."

( Muttafaq 'alaih )


'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Bersegeralah Menuju ke Masjid 

  



May 8, 2012

Pil Daging Manusia ??

manusia sekarang ni bukan manusia
langsung takde sifat belas kasihan kemanusiaan
memang manusia tak bermanusia betol..
huh !


penyeludupan dari China !
pil berasas dari daging manusia mati dan baby  ..
aduhh baby tu ..

baby di goreng garing-garing ..
segaring-garingnya ..

lepas tu
di kisar !
ya di blender !
macam blender kat dapor kita tu ..
tapi mesti blender diorang lagi besar kan ..

kisar halus2  dan masukkan segala perasa secukupnya ..

siap !!

dapat membantu meningkatkan tenaga dan juga membahayakan  kesihatan ...
dapatkan segera dari negara China 



 
dari baby comel ni ..





jadi ini 


 



'''''''''''''''''''''''''''''''''

tak nak jadikan  baby  gambar sini
sedih .. sian baby comell..
baby katun tak pe ! eeee

#5 CHUP !

Taubat Seorang Pencuri


seorang pencuri masuk rumah Ahmad bin Khazruya , seorang sufi besar.
tetapi nasibnya malang kerana tidak menemukan apa-apa .
sufi itu memanggilnya .
" anak muda , ambillah timba ini dan timbalah air dari telaga . berwuduklah kamu dengan 
air itu dan dirikanlah solat. jika aku mempunyai sesuatu ,
aku akan berikan kepadamu nanti 
supaya kamu tidak pulang dengan tangan kosong ," ujar si sufi.
 pencuri itu mengikuti perintah si sufi . 

menjelang pagi keesokan harinya , seorang lelaki dari kota datang membawa
 kantung berisi seratus dinar dan memberikannya kepada si sufi .
lalu si sufi memberikannya kepada pencuri itu ,
"ambillah ini sebagai hadiah untuk solat malammu ", kata sufi .
pencuri itu pun bertaubat dan kembali kepada Allah .







Hati Kita


dalam hati kita ada apa ?




dalam hati ada taman


 





 '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''



dalam hati kita ada apa ?




dalam hati ada kuman 


 



 ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

 

dalam hati kita ada apa ?





dalam hati ada Tuhan 

 

 

  



anda yang mane ?

salah petik la..

trurttt ..
*mesej masuk

" tak payah masak ,mak beli lauk "

owh sayang mak lebih3..
haha jahat kau sayang mak sebab lauk
patot la rase berat kaki pegi dapor..
ada makna lain upenye..

lauk siap siap jugak..
nak makan dengan ape ?
pasir ..? simen ?

beras .. air .. periuk ..
siap !

tup ! * tekan on periuk
tup ! *petik suis

aik tak menyala pon lampu periok ni ..
rosak ke ? eh tak mungkin ..aku jage elok2 tu
takde letrik ? tadi aku guna notebook tu mende nya !

heee sejuk nye berangin2..

tengok kanan kiri kanan kiri
owh suis kipas aku on
salah petik  lah ..

heeeee ngeeee

#2 GA : Thank You Cikgu! Giveaway by Mala Nasohah

ucapan buat cikgu  
  

terima kasih cikgu 
mengenal kan ku 
erti ilmu 
bukan ilmu dunia saja
dunia akhirat jua

terima kasih cikgu 
menemani ku
saat ku jatuh jatuh dan jatuh
cikgu hadir hadir untuk ku 

 terima kasih cikgu 
kerana mendidik ku 
bukan semata2 A yang cikgu mahu 
tapi keberkatan ilmu 
tapi kalau itu 
memang menjadi kebanggaan cikgu 

terima kasih segalanya
mengajar erti kehidupan
erti kesabaran 
kekuatan
ketabahan 
terlalu banyak  nak diungkapkan 
 syukran jazilan ya ustaz ustazah
thanks teacher
terima kasih cikgu ( upin ipin )



'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


pulang ke rumah dengan Pak Yahya
 singgah di jalan jumpa penjaja
ini saja ucapan saya 
terima kasih kepada si penaja 



kamu   dann  kamu 

 
 

 

May 7, 2012

tailor ooo tailor

baju tak jahit lagi ?!
kenduri kendara nak dekat ..
aish

tailor 1

"akak boleh jahit .. itu la . akak nak pegi Kedah ni minggu depan .. 3 minggu kat sana..kalau akak ade ni akak leh siapkan .."

kedai ni aku suke hantar kat dia ni ... banyak pengalaman. jahitan kemas .



tailor 2 

"hallo .. saya mau hantar baju boleh kah ."

"bila mau ? 10 hb boleh lah .."

"saya mau angkat 4hb tak boleh ka .."

"tak boleh2.. 10hb saja mau ."  nada lain mungkin aku takpaham bahasa


pes time pi kedai amoi nih. tak nak la pulak dia



tailor 3


"akak boleh jahitkan ..."

"adik nak bile.."

"hmm awal bulan 6 ni .."

"buat baju ape, baju kurung akak sempat la.."

"ok lah tu . baju kurung je.."

"ha masuk lah ."




ya ya ya rezeki akak tailor mai nih...
alhamdulillah ade yang sudi..
tu la tempah lambat lagi !


yes !
akhirnya !
harga ?
tak yah citer la ..
tailor profesional nasional memey mahal ..
terpaksa ..
kalau tak .. tak berbaju baru le aku kenduri nanti..

#4 CHUP !


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
" Orang yang paling gagah perkasa antara kalian semua adalah 
mereka yang dapat mengawal nafsunya ketika marah
 dan orang yang paling sabar antara kamu semua adalah 
orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain 
sedangkan dia mampu membalasnya" 

( Hadis riwayat Ibn Abi al-Dunya dan al-Baihaqi )


 . 


dengar muzik

suke dengar muzik ?
rap , RnB , jazz, rock ,klasik  ...
macam2 lagi lah kan..
korang yang mane ?

dengar muzik je 
 kita boleh rangsangkan minda kita
bila otak boleh terangsang 
*jangan pikir lain  terangsang 
 kita pon leh aktif
otak aktif cerdas
badan pon cergas 

* ape ke mende aku cakap 

andai kate radio rosak kat umah kan
korang amek je lah periuk ketuk ngan sudu
takpon baldi pon leh
tin2 biskut ke
dulu aku kat hostel 
tray dewan makan aku ketok
pintu loker , baldi biasa sangat lah ..
ape selagi boleh aku muzik kan 

tapi kalau dah memekak satu umah tung tang tung tang
jiran tetangga marah jangan cakap idea aku lah
kome kang aku ketuk
hihi
^^

   
sakit telinga la anak aku nanti.ish


May 6, 2012

#1 GA : 1st GIVEAWAY by cik Misi Nadia

 

pertama kali masok GA  nih ..
taw pon sebab di tag ! terima kasih sayang u :!

KEBAIKAN kerjaya nurse

1. menolong insan seperti aku ni kalau sakit 
takde nurse sape nak tolong keje doktor ? 

SEDIKIT KURANG NURSE NI ..

1. kalau bab garang tu garang betol ! kasar pon ye dak ! sakit laaa..
tapi think positif je ..
letih  kot... tapi agak2 leee..
tak sume nurse ye ..

 dan saya tag anda  , anda dan anda  .

^^

TUDORGOLD

sesekali tukar angin makan cokelat pulak..
cokelat same je tak best la ..


ni dah makan ! memang power nye dark! pekat melekat ! sape tak suke pahit 
jangan makan lah tapi leh cube..


 


yang milk , fruit & nuts , almonds tak makan lagi ..

sekarang ni makan yang hazelnutssssszzzzz..
*ok jangan sembur air liur sebut tak sedap coklat aku nanti




korang layan cadbury je ke ?
takpelah ..
ni makan sorang2 ..
selamat takde sape mintak ..


May 5, 2012

kenape aku ?

bile lepas bace info macam2 pasal hacker , cracker , ker ker adik beradik ker ..
baru cadang petang tadi nak  tukar password segala yahoo google facebook sume segala bagai ..

tapi sume tak jadi !
petang tadi kawan aku datang tukar2 novel ..
dia pon amek novel yang dia kirim ke Pesta Buku nih ..

ok abaikan kawan aku tuh ,
dia tak bersalah pon ..
aku yag bersalah !!

tetibe rase nak bukak twitter ...
sign in !
sign in !
dan sign in !
forgot password ?!
forgot username ?!
sah aku kene ....

teros buat passowrd twitter baru ..
buat mail password baru ...
yup !
passoword aku 'lemah'
itu le nak tukar tadi..
rupenye si 'dia' lagi laju ..

ape rase ??
geram .. nak nangis..
masam ..manis . semua perasaan ade..

salah sapa ?
ayah ? mak ? si 'dia' ?
tentulah aku..

si 'dia'

   




aku nak wat cam ni ke ?






eh takde lah ..sabar je ^^

 

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
beware next time ...

pening oder ..

" ayah  singgah restoran jejantas Sungai Buloh ye "


MAAF SEDANG DI BAIK PULIH

tandas  surau sume tutop ..
aduh kene  pegi sebelah ke selatan pulak ..
RnR  Sungai Buloh je cengginih sebab ade jejantas leh ke sana sini
kalau RnR lain sanggop kau redah jalan berlorong2 tuh ?
cari padah namenye kalau tak pro ..

dah solat lapor lah kan ..
dunkin donut habes ..
nasi lemak nanti ngantok ..

di kaunter..

soalan pelik dari aku

"burger semua ade hari ini ? "

" haa.. ?  "   tercengang akak  tu

"errrr bagi je lah burger satu , kentang goreng satu ..."   

*ok cover malu cari duit dalam beg ..


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

adakah kerana terlalu lapar tahap harimau membuatkan aku sedikit pening ..??
buat malu den jo ..
kepada kakak kaunter ..
jangan ekao ingat aku gadis taktaw oder
kenapa aku tak sebut french fries eh ? huhu 

ulangkaji : 7 SUNNAH RASULULLAH

1. tahajud. kemuliaan seseorang terletak pada tahajudnya.

2. baca al-quran sebelum terbit matahari . alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia , sebaiknya mata membaca al-quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

3. jangan tinggalkan masjid terutama waktu subuh . sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid , kerana masjid merupakan pusat keberkatan ,kerana bukan dengan  panggilan muazin , tetapi dengan panggilan ALLAH , yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid .

4. menjaga solat dhuha . kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha .

5. jaga lah sedekah setiap hari . sedekah ni pelbagai . senyum pon sedekah . Allah suka kan orang yang bersedekah dan malaikat selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari .

6 . jaga wuduk  terus menerus kerana Allah menyayangi hamba  yang berwuduk.  kata khalifah Ali bin Abu Thalib , "Orang yang selalu berwuduk senantiasa ia akan merasa selalu dekat walau ia sedang tidak solat , dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa , ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah "

7. amalkan istighfar . dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah . 


amalkanlah tujuh sunnah ini dalam ketujuh-tujuh hari setiap hari .


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

jaga wuduk jaga jugak ,
kalau dah sakit perot nak buang air beso dan  kecil
takyah tahan la..lain pulak jadinya nanti ..

bangun seceria mentari ..


   


hiyyyaakkk !!

kajian menunjukkan cahaya matahari pagi 
boleh meningkatkan daya tenaga kita .
biarkan fajar dan matahari menjadi jam loceng kita.
bermakna kita harus tidor awal untuk dapatkan tidor yang cukup !!

erkkk..
nak dapat matahari kene muka baru nak bangun tuhh..
aduhh..
tidor kat luar le jawabnya..



 

May 4, 2012

#3 CHUP!

sedih kerana tiada tetamu


diriwayatkan bahawa pada suatu hari ,Saidina Ali r.a menangis . 
Lalu orang sekelilingnya bertanya kepadanya , 
''Mengapa engkau bersedih dan menangis ?" 
Lalu Saidina Ali r.a menjawab ,
 " Aku tidak didatangi seorang tetamu pun sejak tujuh hari . 
Aku takut Allah telah menghina aku sehingga tidak datang seorang pun tetamu ke rumahku "



segmen XIX : BEN ASHAARI tanya blogger sapa nak ?

bro BEN  buat segmen lagi nih .


pilih la aku jadi pacarmu bloglist mu ..
sebab hanya sini keli menari ..
*erk  jawapan ????
 
 

jagung oh jagung ..




jom sarapan ..
aku kalau bubur jagung ni selagi tak habes dalam periuk selagi tu le mencedok
malam , tengahari , pagi , tengah pagi semua nya bubur jagung ..


regangkan otot kamu !



mula kan hari ini dengan melakukan senaman regangan di waktu pagi !
senaman ringan dapat melancarkan darah dan memudahkan oksigen sampai ke otak !
Amalkanlah !