Pages

Aug 3, 2012

Perut Buncit



Korang berdiri , lepas tu jeling kat kaki tu , takpon jeling bawah ..
Nampak kasut tak ? Kaki nampak tak ?
Tak nampak ? Hmm perot korang dah mula jalan ke depan dulu la tu ..
Kalau perot perempuan yang ke depan dulu tu lain citer ..


 


Jom atasi masalah perot boncit ..


Bersarapan dengan oat . Ia nya mempunyai serat tinggi dan mampu berikan kenyang yang lama. 
Yang eloknya makan yang asli ,just tambah kismis dan buahan je sebagai tambahan perasa .


Menurut kajian di Universiti Purdue , pengambilan segenggam kekacang 
mampu berikan kenyang yang lama.
Tapi pilih la kacang tanpa garam . Nanti naik pulak darah tinggi nya. 
Seeloknya ambil duepulohempat bijik sehari . 


Bersarapan dengan duo biji telor . Ia dapat membantu kita kurangkan lemak dalam badan . 
Berbanding kita makan roti dan donut . 
Kerna telor ada vitamin B12, iaitu zat yang diperlukan dalam bakar lemak !

*sedap kan telor separoh masak .. huh 


Makan la semua jenis buah beri
Respibery , strawbery , bery , bery , adik beradik sewaktu dengannya lah .
Nampak je kecik buah2 ni , tapi seratnya tinggi .
Cari yang segar ye , takmo selain tu , tak elok .

   



Makan daging dan ikan ! Badan kita ni bakar kalori berprotein lebih banyak
 dari kalori karbohidrat dan lemak . 
Jadi daging tanpa lemak yang terbaik , ayam tanpa kulit dan ikan .

   


Makan sayuran hijau banyak-banyak . Ramai betol kan tak suka sayur hijau .
Padahal sayur hijau yang mampu mengempiskan perot. 
Terutamanya bayam dan brokoli . 
Tapi kena betol masaknya. Kalau berminyak aje pon masakannya tak jadi jugok . 



  

Makanlah makanan bijiran gandum penoh . Macam roti whole meal . Ini yang terbaik untuk diet . 
Bukan je mampu beri tenaga , tapi beri rasa kenyang yang lama . 


Selamat mencuba ! 

-----------------------


Bulan puasa ni turun berat badan mendadak .
Dua kilo turunnya ..
Rasa melayang je jalan ..
Haish 


9 comments:

  1. sebelum puasa hari tu sy timbang berat sy naik... bulan pose ni belum lagi timbang.... lepas raya rasa2nye berat mesti naik... ;p

    ReplyDelete
  2. bersahur dgn roti pn sedap ni ;-)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum keli...bulan pose ni berat badan mesti turun sikit tapi jaga2 lepas raya nanti...:)

    ReplyDelete
  4. aku selalu makan telur 2 bijik tu. memang la perut tak buncit tapi badan naik...

    ReplyDelete

menari-nari jejari kawan-kawan si keli menari
jangan pening ayat atas tuh. komen je :)