Pages

Aug 2, 2012

Rambut Makhotaku

" Eh jangan la pegang rambut saya , rambut saya kasar la .."

" Eh eh eh rambut awak bercabang la .. "

'' Hmm rambut saya banyak gugur la , macam mane ni .. ? "


Tak kira kita bertudung atau tidak , rambut aset yang bernilai juga . 
Kita harus jaga nya .  Kita mampu nak mellindungi makhota kita dengan hijab yang dipakai . 
Tapi rosak sebab sikap kita . 
Jaga lah anugerah Allah itu dengan sebaiknya . 


Cuci rambut . Sebaiknya empat kali seminggu
Takde la rambut berbau dan berkelumumur . Gosok pelan-pelan , 
jangan guna kuku , tapi hujung jari . 
Kalau guna kuku , kulit kepala ni nipis je , dah luka . 
Tak cantik dah , takmo takmo . 


Lepas tu guna kan perapi . Benda ni tak elok selalu , tapi buat lah kan . 
Contoh cuci rambut tiga kali sehari , yang dua kali tu sapukan la perapi tu , 
alang-alang dah cuci sekali , haa sapukan sekali . 
Bungkuskan rambut tu , bukan bungkus satu badan dah macam pocong pulak kan , 
bungkus kan rambut tu dalam sepoloh hingga limebolas minit .


Bilas dengan air bersih ya , seeloknya air mengalir . 
Senang nak uruskan , nak bilaskan rambut tu . 
Jangan guna air panas atau suam  , sian la kat kulit kepala tu . 
Luka lagi .


Guna sikat yang sesuai ok . Kalau rambut panjang tebal , sikatnya jarang-jarang . 
Kalau rambutnya nipis halus , pakai yang rapat-rapat punya .
 Lebih baik tanya yang pakar ! 


 



Kalau boleh elakkan guna pengering rambut tu , 
rosak eh ngan haba dia tu . Kalau guna pon suhu paling rendah .


Jangan sikat rambut keadaan basah , boleh menjadikan kelomomor . 


Gunakan shampoo yang sesuai . Jangan hari ni Sunsilk ! 
Esok Clear For Men ! Lusa Ribena !  Tulat Pantene pulak !  Haa kan payah . 



 


Yang bertudung tu pastikan betol-betol kering . Nanti busok . Rambut bercabang . Rambut berbuah . Takmo takmo .


Gunakan minyak rambut yang sesuai juga, tapi tak semua orang suka guna minyak , sebab ada yang jenis kulit sensitif dengan minyak . Terpulang .. 
Minyak masak dalam kuali lepas goreng sotong pon boleh try


 

Ada yang salah betolkan . 
Ada yang tertinggal tambahkan ? 
Yang lelaki sama je kan ni ? 



-------------------------------


Jagalah anugerah Allah yang diberi sebaiknya .
 Pahala insyaallah di sisi . Kita mensyukuri nikmatNya pemberianNya .
 Manis lagi mensyukuri nikmat Allah dengan bertudung ^^ 

  

Haa manis ayu kan :)


15 comments:

  1. nive entry, tak mo rambut rosak, tak mo tak mo..hehe

    ReplyDelete
  2. bgs nyer info ni! sebb kkdang KA sikat gak rambut masa masih basah lg

    ReplyDelete
  3. dya selalu sikat rambut masa masih basah..lepas ni xbuat dah..xmau

    ReplyDelete
  4. jomsinggah
    http://yayabunga.blogspot.com/2012/07/hari-ini-aku-nak-join-segmen-dari-kak.html

    ReplyDelete
  5. betul..sayangi rambut anda..weeeee

    ReplyDelete
  6. betul tu... walaupun bertudung... rambut tetap kebanggaan perempuan... :)

    ReplyDelete
  7. btol3.. jage rambut itu penting. waaa

    ReplyDelete

menari-nari jejari kawan-kawan si keli menari
jangan pening ayat atas tuh. komen je :)