Pages

May 21, 2012

Hiburan Kita

Assalamualaikum 


manusia suka akan hiburan. macam-macam hiburan kita boleh dapat. dengan kemudahan kita ada sekarang ni segala-galanya di hujung jari telunjuk . klik saja semua ada .

tapi jenis hiburan apa yang kita ambil . hiburan yang macam mana dapat menghiburkan kita . adakah perlu dengan terkinja-kinja . perlu dengan melalak-lalak . terjerit terlolong . 


bagaimana hendak mencari hiburan yang menghiburkan hati ? hiburan yang menenangkan hati. ada ke hiburan yang menyusahkan menggelisahkan hati ? kalau ada maknanya ada masalah hati jiwa perasaan .


persoalan . adakah hiburan kita itu memenuhi keperluan hati kita ? adakah hiburan selama ini memenuhi keperluan keimanan kita ?


apakah hiburan yang diperlukan hati ?  


  

berdoa . hati kita gelisah macam mana pun , gundah-gelana , ada saja yang tak kena ,berdoa kepadaNya , rasa lega . mudah . sekadar berdoa . tak perlu klik di mana-mana . sekadar menadah tangan dan berdoalah . hayati apa yang kita doakan . Insyaallah jiwa bertambah tenang .


mendengar . dengar lah apa-apa hiburan yang menenangkan jiwa. hiburan macam mana ? dengar alunan kalimah suci al-quran , alunan selawat , kisah-kisah nabi , lagu yang bersifat ketuhanan , zikir-zikir dan apa saja yang didengar menambah keimanan. 



ingat . fokus hiburan kita hari ini menambah keimanan . bukan hari ini saja , untuk selama-lamanya.


membaca . bahan ilmiah kini terlalu banyak . tak percaya ? lihat saja di pesta buku . sungguh banyak bahan bacaan . yang nipis , tebal , kecil , besar . kita saja yang nak atau tak nak . tak nak beli ? bahan ilmiah secara online pun banyak kini . kita kena pandai cari .


banyak kemudahan , cuma kita beralasan . 


kitab suci al-quran  yang dalam almari jadi perhiasan semata itu bila nak baca ?


menunaikan , melaksanakan . kewajipan kita sebagai muslim muslimah . solat , zakat , puasa , segalanya . segala perintah Allah dan larangan Allah kita patuhi . Allah bagi kita nikmat untuk berhibur. kenapa kita tidak berhibur dengan melaksanakan perintahNya dan laranganNya ?  


melihat . rasa tenang je kan lihat keindahan alam ciptaan Illahi . gunung-ganang , lautan , matahari , bulan .
siapa pula yang lihat ciptaan Tuhan tiba-tiba rasa gelisah . sah penyakit hati . jangan lupa memuji kepadaNya. 
walau kita lihat bangunan cantik sekali pun , ingat akal dan ilham yang diberikan kepada arkitek juga dari DIA.


mudah bukan dapat hiburan . gunakan hati , mata , telinga , lidah , tangan , kaki , akal sebaiknya . 


16 comments:

  1. insyaAllah semoga kita menjadi muslimah sejati...

    ReplyDelete
  2. btul..kdg2 malu dgn diri sendiri..

    jemput singgah,
    http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/ceritaku-di-nestle.html

    ReplyDelete
  3. @rAIHan sama2 kita perbetulkan diri kita

    ReplyDelete
  4. memang ini semua hiburan terbaik untuk kita. jatuh susah senang atau mudah, hiburan sebegini lah yang terbaik. :')

    ReplyDelete
  5. msyrakat terdidik dgn budaya hedonisme. terlalu mudah mendptkan hiburan yg tak bermanfaat.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, kita yang masih terjaga dari hal2 tersebut..

    ReplyDelete
  7. nice sharing keli :) hiburan boleh tp jgn sampai melalaikan .. kan :)

    ReplyDelete
  8. apa-apa pun kita kembali kepadaNYA. Pasti jiwa tenang.

    ReplyDelete
  9. quran kene bace hari² kan. sbb kdg² selangkah kaki keluar rumah pun dah terpalit dosa.

    ReplyDelete
  10. @9n0L4 Yup.Jadi al-quran amalan seharian kita .

    ReplyDelete

menari-nari jejari kawan-kawan si keli menari
jangan pening ayat atas tuh. komen je :)