Pages

May 5, 2012

ulangkaji : 7 SUNNAH RASULULLAH

1. tahajud. kemuliaan seseorang terletak pada tahajudnya.

2. baca al-quran sebelum terbit matahari . alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia , sebaiknya mata membaca al-quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

3. jangan tinggalkan masjid terutama waktu subuh . sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid , kerana masjid merupakan pusat keberkatan ,kerana bukan dengan  panggilan muazin , tetapi dengan panggilan ALLAH , yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid .

4. menjaga solat dhuha . kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha .

5. jaga lah sedekah setiap hari . sedekah ni pelbagai . senyum pon sedekah . Allah suka kan orang yang bersedekah dan malaikat selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari .

6 . jaga wuduk  terus menerus kerana Allah menyayangi hamba  yang berwuduk.  kata khalifah Ali bin Abu Thalib , "Orang yang selalu berwuduk senantiasa ia akan merasa selalu dekat walau ia sedang tidak solat , dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa , ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah "

7. amalkan istighfar . dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah . 


amalkanlah tujuh sunnah ini dalam ketujuh-tujuh hari setiap hari .


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

jaga wuduk jaga jugak ,
kalau dah sakit perot nak buang air beso dan  kecil
takyah tahan la..lain pulak jadinya nanti ..

4 comments:

  1. Nice entry. Semoga kita juga boleh lakukkan sunnah rasulullah ni

    ReplyDelete
  2. ya Shiema, sama2 kita usaha lakukan :)

    ReplyDelete
  3. Insyallah, sama-samalah kita :)

    ReplyDelete

menari-nari jejari kawan-kawan si keli menari
jangan pening ayat atas tuh. komen je :)